Recensies: De strijders van Ta’ab

Recensie Crimezone.nl

Martyn van Beek is in 1975 geboren in het Noord-Brabantse Waalwijk. Zijn droom om piloot te worden moest hij voortijdig beëindigen door de economische crisis en de aanslag op het WTC in New York op 11 september 2001. Hij maakte een carrièreswitch en gebruikte de WTC-aanslag, die grote indruk op hem maakte, als inspiratie voor het schrijven van zijn debuutthriller Het verraad van Bali (2011). Dat terrorisme een thema speelt in zowel Het verraad van Bali als in zijn nieuwe thriller, De Strijders van Ta’ab, is dus niet toevallig.

Stel je voor, in de Verenigde Arabische Emiraten is de olie op, er heerst zodanige recessie dat de eerder gedane investeringen geen rendement meer opleveren. De economie en riante leefomstandigheden in Dubai wankelen. Een sekteachtige groepering ziet hierdoor een kans haar levensdoel te realiseren. Alle niet-oorspronkelijke inwoners moeten Dubai verlaten en de wolkenkrabbers, hotels en overige moderne westerse gebouwen moeten vernietigd worden. Dubai moet weer worden zoals het ooit is geweest. Om hun doel kracht bij te zetten, zullen ze iedere dag een buitenlander vermoorden.
Als Riley Kemp, een inlichtingenofficier op beestachtige wijze is vermoord, worden zijn collega Layne White en forensisch psycholoog Barbara Walters naar Dubai gestuurd om de moordenaars te ontmaskeren. White is er op dat moment niet van op de hoogte dat twee moslimterroristen, Abdul Ansjah en Samir Batik, naar hem op zoek zijn. Ze houden hem verantwoordelijk voor de dood van hun gezinnen en willen hem ombrengen.
Het tweetal is volledig onwetend over wat hen in Dubai te wachten staat.

De Strijders van Ta’ab is een eigentijds verhaal waarbij de explosieve situatie in Dubai en in het hele Midden Oosten als decor wordt gebruikt. Het toont de rijke en terroristische werelden waarin het hebben van geld geen probleem is maar daarna het verlangen naar macht zich snel naar de oppervlakte werkt. Martyn van Beek weet dit goed te gebruiken en als metafoor in te zetten voor de spanningsopbouw. Daarmee groeit De Strijders van Ta’ab al snel naar een internationaal getinte actiethriller waarbij de rollen van jager en prooi nog wel eens willen wisselen. Maar De Strijders van Ta’ab is meer dan dat! Alles wat Van Beek schrijft, doet er voor het verhaal toe. Actuele gebeurtenissen sluiten naadloos aan op de historie en hysterie die soms hand in hand gaan. Daarbij is het aantal doden niet alleen van belang, maar moet de manier waarop de moord is uitgevoerd indruk maken. Van Beek laat in zijn verhaal een aantal bloederige varianten de revue passeren.

Daarnaast is De Strijders van Ta’ab een verhaal dat zwaar beladen is met het moslimgeloof en de daaraan gerelateerde politieke overtuigingen. De auteur maakt het de lezers niet gemakkelijk. Met het uitzetten van meerdere verhaallijnen die oorspronkelijk niets met elkaar van doen hebben, beschrijft Van Beek diverse situaties en bijhorende personages. Veel namen dus in een complexe start en ook veel achtergrond die later pas belangrijk blijkt te zijn om het geheel te kunnen doorgronden. Daarbij schroomt Van Beek niet om diep in de moslimcultuur af te dalen en het historische ontstaan van de diverse stromingen te beschrijven.

Door die mix van spanning, politiek, levensbeschouwing en geloof is De Strijders van Ta’ab te kenmerken als een relatief robuust en complex verhaal dat met regelmaat wordt onderbroken door spannende scènes. Niet om je echt druk om te maken maar wel goed om te weten voor je begint met lezen.
Cees van Rhienen
04/10/2012

Beoordeling:
plot 4
spanning 2
leesplezier 2
schrijfstijl 3
originaliteit 3
psychologie 2

Vincent leest: ‘De strijders van Ta’ab’ van Martyn van Beek

Wie op Manuscripta de Gashouder wilde binnenlopen, zag zich in de dondere overgang naar de ruimte met de stands geconfronteerd met een kleine, dreigende, zwijgende figuur, gehuld in het zwart met leren kap en monddoek. Het enige wat ontbrak, was een fonkelend mes. (Als je met hem praatte, bleek hij een Brabants accent en zacht g te hebben, wat gelukkig het dreigende van de hele outfit teniet deed.)

De jongen bleek een soort van guerilla marketing voor De strijders van Ta’ab van Martyn van Beek te doen, die verderop in een stand stond. Zijn uitgever Het Boekenschap (faciliteert in eigenbeheeruitgaven en geeft zelf uit) had de ruimte gehuurd voor een one-book-promoactie, net als De Vliegeraar vorig jaar gedaan had. Ze hadden boeken verkocht, Bruna was langsgeweest en wilde met ze praten, een goede actie dus.

Van Beek vertelde dat – heel kort samengevat – hij zijn thrillers schreef naar aanleiding van een populaire vakantiebestemming. Waar de Nederlands thrillerqueens dicht bij huis blijven, zoekt hij juist de bestemmingen op waar vakantiegangers heen gaan en het leuk vinden iets te lezen dat zich daar afspeelt. Zijn eerste boek speelde zich af op Bali, dit boek in Dubai en het volgende in Vietnam.

Met een gratis exemplaar van De strijders van Ta’ab in m’n tas en een leeg mobieltje zat ik ’s avonds op de tram te wachten. Vijf minuten later was ik hooked, wist nog de tegenwoordigheid van geest op te brengen om over te stappen, maar mijn eigen halte miste ik ruimschoots. Het leuke van dit boek is dat het actuele gebeurtenissen combineert met gruwelijke fake gebeurtenissen die wel heel realistisch overkomen.

Het verhaal speelt zich af in Dubai, waar ze bezig zijn eilanden aan te leggen, onder meer in de vorm van de wereld en een palmboom. Als op een gegeven moment de verwoeste bijbelse steden Sodom en Gomorra worden ontdekt, is dat het startpunt voor de sekte Ta’ab om Dubai met een religieus fanatisme te reinigen van alle buitenlanders. Twee Australiers (die ook in Het verraad van Bali voorkomen) die in Dubai voor een andere zaak zijn, raken betrokken bij de gebeurtenissen.

De spanning is te snijden in dit boek. Mensen worden doodgestoken, doodgeschoten, het bloed spat alle kanten op. Op sommige punten ben ik ’s nachts langer doorgegaan dan ik wilde, om in elk geval niet met zulke gruwelijke scenes in m’n hoofd te hoeven gaan slapen. De vaart houdt Van Beek er in, de spanningsboog staat strak, het verhaal is vlot geschreven.

In een interview met Ezzulia vertelde Van Beek dat hij elk halfjaar een thriller wil afleveren: twee maanden schrijven, vier maanden redigeren. Als hij die tijd wat uitbreidt, verhelpt hij de makkes van dit boek waarschijnlijk. De Sodom en Gomorra-link en de zijlijn van de sekte waren eigenlijk niet nodig, het vertroebelt het verder prima verhaal. De karakters mogen nog wel wat verder uitgediept worden en wat meer beschrijvingen van de omgeving toegevoegd zodat dat tastbaarder wordt. Dan heb je echt een topthriller!
Martyn van Beek, De strijders van Ta’ab, Het Boekenschap.
Geplaatst door Vincent op zaterdag, september 08, 2012

Lekkerlezen.nl
Gemaakt op woensdag 12 september 2012 18:52
Geschreven door Jeroen

Je hebt complotdenkers, en je hebt Complotdenkers. Martyn van Beek behoort tot de echte hardcore complotdenkers. Want in het boek “De strijders van Ta’ab” komt hij met een complot dat zijn weerga niet kent.
Het begint allemaal met een Australiër die op het consulaat in Dubai werkt. Enkele minuten nadat hij zijn vriendin de Grote Vraag heeft gesteld, wordt het stel overvallen en in een haaientank gesmeten, net op het moment dat de Emir een toespraak houdt. Het hele gezelschap ziet het stel aan stukken gereten worden.
Dit is het begin van een enorme terreurcampagne die door een sekte die zichzelf Ta’ab noemt wordt ontketend. Doel: Dubai zuiveren van alle individuen die niet het Ware Geloof aanhangen. Het is vervolgens aan Layne en Barbara om de kwestie uit te zoeken… daarbij proberend de gevoelens die ze voor elkaar hebben te onderdrukken.
Tot zover is het nog niet zo heel bijzonder. Het gegeven van een sekte die op het terroristenpad gaat is niet enorm origineel. Maar Van Beek gaat verder, want in zijn wereld hangt echt ALLES met alles samen. De val van een niet met name genoemde IMF topman (die wel heel erg aan DSK doet denken), de acties van een anonieme voorzitter van de American Reserve (nee, de naam Bernanke valt niet), de hele financiële crisis… zelfs de nieuwbouw-waanzin van de inwoners van Dubai: alles blijkt door de Sekte georganiseerd en gemanipuleerd te worden.
Dit spinnenweb weeft Van Beek op bijzonder intrigerende wijze. En voor mij draagt dit het boek ook. De eerste pagina’s vroeg ik me namelijk af wat ik van “De strijders van Ta’ab” zou gaan vinden. De schrijfstijl is op zich niet heel speciaal. Niet slecht; Van Beek schrijft helder en vlot, maar hij heeft geen unieke, eigen signatuur, waardoor je staat te juichen bij elke zin. Maar na een tijdje komt hij op stoom en sleurt hij je mee. Ik betrapte mezelf erop dat ik me steeds afvroeg met welke vergezochte (maar niet onmogelijke) wending Van Beek nú weer op de proppen zou komen.
En zo kan het gebeuren dat goede vrienden vijanden blijken en dat gezworen vijanden samen met, in plaats van tegen elkaar strijden.
Met als gevolg dat ik wederom veel te weinig slaap kreeg…

Het is duidelijk, Martyn van Beek heeft een enorm sterke fantasie.
Waardering: 7/10

NBD|Biblion recensie

Inlichtingenofficier Layne White en Barbara Walters, medewerkers van het Australische consulaat in Dubai, raken betrokken bij een complot van een geheime sekte om de macht in de golfstaat over te nemen. De leider van de sekte doet zich voor als de nieuwe Mahdi, de islamitische verlosser. Hij is verantwoordelijk voor de economische crisis, die hem de middelen moet geven voor zijn staatsgreep. Specialiteit van de sekte zijn uitgebreide orgieën. Nu begint de operatie: de sekte eist dat alle vreemdelingen Dubai verlaten en om hun eis kracht bij te zetten wordt elke dag iemand vermoord. Door corruptie is het moeilijk om de sekte te bestrijden, maar er komt vanuit een geheel onverwachte kant hulp opdagen. De auteur speelt in deze thriller in op de populariteit van complottheorieën en verhalen over islamitisch terrorisme. Hij geeft een goed beeld van de ontwikkeling van Dubai tot een toeristenparadijs, maar met dit ambitieuze scenario mikt hij te hoog gezien zijn toch wat beperkte capaciteiten als schrijver. Karaktertekening van de hoofdpersoon Layne. Veel seks en geweld. Voorin is een kaart van Dubai opgenomen. De auteur schreef eerder ‘Het verraad van Bali’*. Kleine druk.
Prof. dr. K.A.D. Smelik (NBD|Biblion recensie)

Bol.com
Super goed boek!

5 juni 2012 | Door: CoVe
Net zoals bij ‘Het verraad van Bali’ had ik er heel veel moeite mee om het boek weg te leggen. Ik heb het binnen een paar dagen het uitgelezen. Wederom een retegoede thriller! Een echte aanrader! Nu met smacht wachten op het volgende boek van Martyn van Beek!
Pluspunten: Meeslepend verhaal, Goed plot, Spannend